zdravo starenje

Kako smo već pisali u jednom od prethodnih članaka, s godinama dolaze brojne promjene – one fizičke, te one psihičke prirode. Dok je promjene/probleme psihičke prirode teško predvidjeti ili spriječiti, na one fizičke prirode možemo utjecati, smanjiti, a neke čak i spriječiti.

Važno je napomenuti da geni koji utječu na zdravlje i metabolizam tijekom godina imaju manji utjecaj na to kako ćemo stariti, dok navike i način života igraju najveću ulogu u našem zdravlju, pa tako i zdravom starenju. Donosimo vam pet savjeta kako živjeti duže živjeti i aktivno stariti.

1. Prestanite pušiti

Krećemo s onom najvažnijom komponentom zdravog života. Najvažnijom u smislu da se ove navike, odnosno ovisnosti najteže riješiti. Već je svim dobro poznata činjenica da je pušenje povezano s različitim bolestima srca te dijabetesom, od kojih su posebno ugrožene starije osobe. Ako ne možete sami prestati, potražite savjet liječnika. A ako se baš ne možete odreći cigareta, pokušajte barem smanjiti – tijelo će vam biti zahvalno.

2. Redovito vježbajte

Redovita fizička aktivnost pomaže očuvanju fizičkog i psihičkog zdravlja. Za održavanje kondicije, ako niste u mogućnosti podnijeti neke veće napore, dovoljno vam je pola sata do sat vremena šetnje dnevno. Osim šetnje možete odabrati opciju vožnje biciklom. Kad idete u trgovinu, u poštu, platiti račune i obavljati ostale obaveze, prošećite ili sjednite na bicikl umjesto u automobil.

3. Pazite na prehranu

Svi već znamo da je pravilna prehrana temelj dobrog zdravlja. Jedite dovoljno vlakna i ribe, a ograničite unos ugljikohidrata i nezdrave hrane, tzv. „junk food“. Ovi savjeti vrijede za sve ljude, bez obzira na životnu dob. Za osobe starije od 65 godina, dnevni kalorijski unos hrane ne bi trebao biti veći od 1500 kcal dnevno zbog smanjene brzine metabolizma, dok bi svi trebali uzimati barem dvije litre tekućine dnevno i to vodu te nezaslađene čajeve i kave, a gazirana pića i sokove bi trebali što više izbjegavati. Što se tiče same hrane za osobe starije od 65 godina, pravilo kaže da bi trebali smanjiti unos tzv. „5B“ u hrani (bijelo brašno, bijeli šećer, bijela riža, sol i mast).

4. Vježbajte moždane vijuge

Čovjek nikada nije prestar da uči. Mozak je kao i svaki drugi mišić u tijelu te ga treba redovito koristiti i vježbati. Doživotno učenje u obliku stjecanja novih znanja i vještina te unapređivanje postojećih od velike je važnosti za psihičko zdravlje u starosti. Igrajte šah, rješavajte križaljke, čitajte knjige, upišite besplatni informatički tečaj za umirovljenike, itd. Bilo što što će potaknuti moždane vijuge na rad.

5. Ne zaboravite na druženje

Odlazak u mirovinu ima brojne psihičke posljedice za starije osobe, a ona koja najteže pada je smanjena socijalizacija, odnosno smanjen kontakt i druženje s drugim ljudima. Takav odnos može dovesti do osjećaja usamljenosti i otuđenja. Ljudi su inače društvena bića i za uravnoteženo psihičko zdravlje nam treba socijalizacija s drugim ljudima.

Uz sve ovo valja napomenuti da se promjene ne događaju preko noći te bi ljudi već u svojoj mladosti trebali razmišljati o zdravoj i aktivnoj starosti. No, bez obzira na to koliko imate godina nikada nije prekasno krenuti s promjenama koje će na kraju dovesti do zdravog i aktivnog starenja. I zapamtite, uz zdravo starenje psihička i fizička sposobnost jednog 70-godišnjaka može biti jednaka ili čak bolja od jednog 50-godišnjaka.

Autorica: Anamarija Garašić Severinac

 

 

volonteri

solarno stablo BANNER 300px

Sponzori

Cistoca.pngLogotip-Vodovod-i-kanalizacija.pngREGEA-web.pngbrunata.pnggrb_karlovca_copy.pnghep.png
Go to top